Het lijkt erop dat, na een periode van forse verhogingen van de officiële rentetarieven door centrale banken, het einde van de steilste rentestijgingscyclus in decennia is bereikt. Voor 2024 worden zelfs de eerste renteverlagingen verwacht, al proberen centrale banken het optimisme over snelle en forse renteverlagingen te beperken.
De grote economieën toonden in 2023 verrassende veerkracht, waarbij vooral de Amerikaanse economie sterker dan verwacht presteerde. Voor 2024 is er de nodige onzekerheid over de economische ontwikkeling. In bepaalde delen van de wereld, zoals de eurozone, herstelt de economie traag. Daarnaast nemen de geopolitieke spanningen toe, bijvoorbeeld in het Midden-Oosten. Centrale banken zullen de ontwikkeling van de inflatie nauwgezet blijven volgen.
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht voor 2024 een wereldwijde groei van 3,1%, wat een stijging betekent van 0,2% ten opzichte van eerdere voorspellingen en gelijk is aan de groei in 2023. Ten aanzien van de groeivooruitzichten voor Nederland en andere Europese landen is het IMF minder optimistisch. Het ging volgens het IMF in de laatste maanden van 2023 beduidend slechter met de Europese economie dan werd verwacht, maar de kans op een “zachte landing” zou wel zijn toegenomen. Het IMF waarschuwt voor aanhoudende risico’s, zoals de eerdere genoemde geopolitieke spanningen, die de grondstoffenprijzen en de toeleveringsketens kunnen verstoren. Andere risico’s zijn tegenvallers met betrekking tot de ontwikkeling van de Chinese economie, bijvoorbeeld als gevolg van aanhoudende problemen in de Chinese vastgoedmarkt. De economie van China leunde tot nu toe sterk op de vastgoedsector, maar deze heeft te kampen met een aanzienlijke daling in de vraag naar nieuwe woningen. Het is dan ook belangrijk om voorzichtig te blijven, aangezien een plotselinge omkeer in sentiment niet onrealistisch lijkt.
De dekkingsgraad liet over de eerste maanden van 2024 een lichte stijging zien met name door de rentestijging. De dekkingsgraad kwam eind maart uit op 119,1% en de beleidsdekkingsgraad op 122,7%.
Het bestuur verwacht dat 2024 belangrijke stappen worden gezet richting het nieuwe pensioencontract. Sociale Partners opteren ervoor om in de zomer de nieuwe pensioenregeling voor te leggen aan SPF. Het nieuwe pensioencontract is niet langer primair gericht op een ’vaste’ pensioenuitkering die meestijgt met de inflatie, een ambitie die al vele jaren niet volledig haalbaar bleek. De pensioenuitkering wordt meer variabel. Dit biedt minder zekerheid voor deelnemers en pensioengerechtigden en SPF kan pensioenen eerder verhogen. Anderzijds stijgt ook de kans op verlaging van pensioenen door negatieve resultaten. Het opbouwen van pensioen vindt voortaan plaats via persoonlijke pensioenvermogens.
SPF zal parallel aan de inspanningen van Sociale Partners een Evenwichtigheidskader uitwerken en de Risicohouding vaststellen. Bovendien wordt het definitieve besluit over Datakwaliteit voorbereid. In het najaar zullen de fondsgremia zich buigen over het Transitieplan van Sociale Partners en voorlopige besluiten voorbereiden over invaren, communicatie en implementatie van de regeling.
Verzamelwet Wet toekomst pensioenen
In de loop van 2024 wordt een Verzamelwet ten aanzien van de Wtp verwacht. Daarin worden een aantal technische wijzigingen doorgevoerd waarmee eerdere toezeggingen in de Eerste en Tweede Kamer worden ingevuld. Naar verwachting betreft het geen onderwerpen die grote gevolgen hebben voor de inrichting van de nieuwe regeling op basis van de Wtp of de uitvoering daarvan. Het bestuur is van mening dat het goed zou zijn als daar snel duidelijkheid over komt en spreekt de hoop uit dat het daarna even rustig blijft op wetgevingsgebied zodat alle energie kan worden gericht op een zorgvuldige transitie en inrichting en uitvoering van de regeling.
De verordening digital operational resilience for the financial sector- DORA
Met deze verordening worden minimumvereisten voor digitale weerbaarheid voor financiële instellingen geharmoniseerd en regels gesteld om de digitale risico’s bij uitbestedingspartijen beter te beheersen. Pensioenfondsen moeten vanaf 2025 voldoen aan de vereisten. Pensioenfondsen hebben nu al te maken met DNB Good Practices Informatiebeveiliging die naar aanleiding van DORA zullen worden aangevuld c.q. aangepast. Dit zal in 2024 de nodige aandacht vragen.
Het duurzaamheidsbeleid maakt inmiddels een vast onderdeel uit van de bestuursagenda. In 2024 zal het bestuur verdere stappen zetten op het vlak van duurzaamheid en ESG. O.a. de volgende onderwerpen staan voor 2024 gepland:
De invoering van het Digitial Operational Resilience Act (DORA) in 2025 betekent dat het bestuur in 2024 tezamen met de uitvoerder voorbereidingen gaat treffen. Dit vraagt niet alleen om verdere kennisontwikkeling binnen het bestuur maar ook effectieve monitoring van de beheersmaatregelen van en door DPS.
In 2024 rondt het fonds de update van de fondsstrategie af. De herziene SPF-strategie wordt de basis voor de nieuwe Communicatiestrategie. De Communicatiestrategie geeft de kaders en uitgangspunten voor het Communicatiebeleid. Hiervan afgeleid wordt het Communicatieplan Wtp als onderdeel van het Implementatieplan vormgegeven.
In 2024 bepaalt het fonds op basis van de Communicatiestrategie zijn ambitie met betrekking tot keuzebegeleiding. Op basis van deze ambitie past het fonds daarna de gekoppelde communicatiemiddelen aan.
Met de verkoop eind 2023 van DPS door dsm-firmenich is een proces van verzelfstandiging van de pensioenuitvoerder gestart. Dat betekent dat een proces van ontvlechting uit de dsm-firmenich organisatie. DPS heeft in PDN een nieuwe aandeelhouder gekregen. Voor SPF is het van belang dat niet alleen de nieuwe governance adequaat wordt ingericht, maar ook dat DPS alle processen zodanig inricht dat er sprake blijft van een integere en robuuste bedrijfsvoering. SPF volgt de ontwikkelingen hieromtrent op de voet. Mocht daar aanleiding toe zijn, zal het bestuur actie ondernemen om de belangen van SPF te waarborgen.